Faceţi căutări pe acest blog

Se încarcă...

luni, 19 iulie 2010

Cum sa gatim mancarea chinezeasca perfecta


De multe ori mi s-a intamplat sa caut pe net diferite lucruri si sa dau peste retete chinezesti. Aproape fiecare blog culinar contine cel putin cate o reteta chinezeasca. Asta pentru ca mancarea chinezeasca place oricui si pentru faptul ca se face foarte repede. Insa, oricat de mult ne-am dori ca mancarea noastra chinezeasca sa fie la fel ca aspect si gust ca cea servita la restaurant, nu ne va reusi decat daca urmam niste reguli de baza. Dupa ce am citit pe net unele retete si am vazut modul de preparare al acelor mancaruri chinezesti, am ajuns la concluzia ca multa lume are impresia ca mancarea chinezeasca se face "cu ce ai prin frigider si prin camara". Eu nu pretind a fi maestru in mancaruri chinezesti si nici nu aspir sa devin asa ceva, insa unele mancaruri pe care le-am vazut pe net nu ai nici in clin nici in maneca cu ceea ce ar trebui sa fie la origine.
Prin urmare, rog pe toti cei care citesc aceste randuri si vor gandi "ca dau lectii ", sa nu se supere pe mine. Sunt sigura ca multi stiu cum se prepara mancarea chinezeasca si ce condimente trebuiesc pentru a o prepara, dar eu totusi doresc sa subliniez cateva lucruri de baza. Chiar daca suna urat, am sa incep cu o lista intreaga plina de NU, pentru a fi clar inteleasa.
In primul rand, in momentul in care ne alegem ce fel de mancare chinezeasca dorim sa facem, cautam reteta. Cel mai bine e sa o cautam in mai multe locuri caci cu siguranta vom gasi mai multe variante ale unei retete, dar 2 retete sigur vor fi cel putin apropiate, in plus, mancarea noastra poate avea mai multe denumiri. Odata hotarata reteta, vom cauta sa gasim TOATE ingredientele specificate in reteta si vom respecta intocmai gramajele ingredientelor.

E bine sa incepem cu o reteta mai usoara care are mai putine ingrediente si condimente accesibile. Dupa ce suntem multumiti de rezultat, continuam cu retetele mai complicate. Condimentele se pot gasi in market-urile chinezesti si uneori avem surpriza sa le gasim si in supermarket-urile obisnuite de unde ne facem cumparaturile. Eu una, mult timp nu am gasit spre exemplu sos hoisin, prin urmare, am evitat sa gatesc toate retele care contin acest sos, inlocuirea unui sos cu altul duce la un total alt gust al mancarii! Si dupa cum spuneam, iata lista cu NU:

1. NU inlocuiti ingredientele sau condimentele din retete! daca nu avem una dintre ele, mai bine nu mai facem mancarea respectiva. Am vazut de multe ori prin retete ca se inlocuieste spre exemplu sosul de soia cu sosul de rosii. Exista mancaruri chinezesti care cer si ele sos de rosii, insa mare lor majoritate cer sosul de soia. Sosul de soia da gust si culoare mancarii chinezesti intocmai cum face bulionul nostru, insa gustul final nu este niciodata acelasi. De asemenea, daca nu avem un condiment chinezesc in nici un caz nu inlocuim cu combinatia de gen vegeta sau delikat. De asemenea e bine sa nu cadem in capcana sosurilor: rafturile supermarketurilor sunt intesate de diferite tipuri de sosuri, e bine sa le alegem numai pe cele pe care le cunoastem si sa nu apelam la sosurile deja combinate sau sosuri din alte tari precum cele de tipul teriaki, Worchester, tabasco, diferite tipuri de mustaruri etc...
2. NU adaugati condimente care nu sunt specificate in retete! Evitati sa puneti condimente cunoscute la noi precum cimbrul, dafinul, patrunjelul sau leusteanul. Prin adaugarea lor, veti obtine o tocanita veritabila romaneasca! Ganditi-va ca daca un chinez ar gati la nimereala sarmalele romanesti si ar inlocui cateva ingrediente,  ce gust ar putea avea acestea daca in loc de ceapa ar pune ghimbir si usturoi, sau in loc de bulion ar pune sos de soia.

3. NU inlocuiti amidonul cu faina! Multi au o reticenta fata de amidonul de porumb sau de cartof, stiu ca nu e mai sanatos decat faina, insa daca reteta o cere, stie ea de ce :). Si noi toti stim ca amidonul are rolul de a ingrosa sosurile, sau adaugat la carnuri are rol de "a inchide" sucul in interiorul bucatii de carne pentru a evita uscarea acesteia in timpul gatirii.
4. NU gatiti mancarea chinezeasca mai mult decat specifica reteta! Am putea avea tendinta sa credem ca daca nu lasam mancarea pe foc mai mult, carnea va fi cruda sau legumele nefierte. Tocmai de aceea sistemul pe care se bazeaza mancarea chinezeasaca se numeste "stir-fry", cunoscut sub numele de calit, sau calit la foc iute. La fel de renumit in China este si prajitul, fiertul sau fiertul in aburi. Dimpotriva, carnea si legumele sunt gatite atat cat trebuie si in nici un caz carnea nu va fi cruda! Aici trebuie sa subliniez faptul ca toata natia chineza are oroare fata de carnurile crude sau gatite prea putin si cu atat mai mult sa vada bucati mari de carne pe masa. De multe ori cand am insotit delegatii de chinezi, au fost invitati de catre companiile pentru care lucram, la restaurante tipic romanesti. Toti au spus ca mancarea romaneasca este prea grea si ca legumele si carnea sunt prea fierte sau prea prajite. Dar bineinteles ca aici tine de modul fiecaruia de a percepe arta culinara a fiecarei tari, lucru pe care ei se pare nu l-au inteles. Oricata mancare romaneasca ar fi mancat, tot nu s-ar fi saturat caci orezul lor fiert nu poate fi inlocuit cu nimic. Am avut surpriza sa vad ca unii dintre ei isi adusesera de acasa taitei uscati pe care ii preparau cu apa fiarta, astfel mi-am dat seama ca niciodata ei nu vor putea sta departe de mancarea cu care s-au obisnuit.

5. NU adaugati la mancarurile chinezesti  produse lactate decat daca cere reteta! NU caliti legumele in unt, nu adaugati lapte la sosuri si cu cea mai mare seriozitate va spun sa nu faceti greseala de a inlocui branza tofu cu branza noastra romaneasca! Nu mi-ar fi trecut prin cap sa va atrag atentia asupra acestui lucru daca nu as fi vazut intr-o reteta pe care cineva care pusese in loc de tofu un soi de feta si pretindea ca e mancare chinezeasca. Si daca tot suntem aici, tin sa va spun ca toti chinezii au o mare reticenta fata de tot ceea ce se numeste "branza" din orice lapte ar fi, iar la ei nimic nu se numeste toufu daca nu e facuta din boabe. Denumirea acestui toufu pe care il stim noi este de fapt doufu 豆腐si are sensul de "boaba fermentata" sau "boaba descompusa". Cat am stat in China am dus dorul branzei si al cascavalului caci rar il puteam gasi, iar daca exista (doar in hipermarket-uri! si bineinteles ca de import) erau extrem de scumpe! 100g in jur de 7 dolari :(. Trebuie sa spun, China este deficitara la consumul de lapte, prin urmare multi au probleme cu calciul si isi fac rezerve din suplimente de calciu sau consumand foarte multe oase de pasari. Cred ca multi ati vazut tot felul de retete din carnuri cu oase cu tot, sau prin galantarele chinezesti diferite capatani si gheare de pui si rate. Oricat de oripilati am fi, in China acestea reprezinta o delicatesa si sunt foarte hranitoare pentru chinezi. Pentru un chinez branza din lapte in primul rand are un miros foarte urat, contine foarte multe grasimi si il ingrasa. De aici putem trage simplu concluzia ca in nici un caz nu vom gasi in magazinele chinezesti produse lactate precum smantana, mascarpone sau feta. Iaurturile sunt foaaaarte diluate, cam cum e Sana la noi si fie ca au sau nu fructe, toate sunt dulci! Pana si marca Danone care se gaseste si la ei, este modificata sub denumirea 达能 si chiar daca nu are fructe, are un mare continut de zahar, fiind bineinteles consumat mai mult ca desert. La fel am gasit un fel de branzeturi topite dar toate sub varianta "light" si cu gust cam de cauciuc :).
6. NU evitati ghimbirul! Radacina de ghimbir este aproape nelipsita din bucataria chinezeasca si da un gust specific si aparte mancarii chinezesti. Niciodata nu adaugati praf de ghimbir daca nu specifica reteta, optati pentru varianta naturala caci se gaseste in mai toate supermarket-urile din Romania.
7. NU compuneti singuri mancaruri! Principiul de baza al mancarii chinezesti nu sta in a toca ce legume gasim prin frigider si a le cali in tigaie. Desi tendinta este de a pune la un loc legume cat mai colorate care sa dea bine in tigaie, nu toate se asorteaza si la gust. Asa cum la noi un anume tip de carne se potriveste cu un anume tip de vin de struguri, acelasi lucru se intampla si cu legumele si carnea in varianta chinezeasca.


8. NU adaugati la mancaruri macaroane sau taitei de faina daca reteta specifica taitei de orez! Fiecare dintre noi cunoaste textura taiteilor din faina. Chinezii folosesc si ei destul de mult faina in taiteii din supe, la painicile fierte in aburi, la placintele sau prajituri. Insa de asemenea folosesc si faina din orez. Aceasta faina, in contact cu apa si caldura are o textura glutinoasa si lipicioasa, diferita de faina de grau. De asemenea, veti avea surpriza sa vedeti ca unele retete cer taitei din mazare sau alte cereale. Vor fi greu de gasit la noi daca nu aproape inexistente, prin urmare putem folosi cu toata increderea taiteii de orez, sau cum se mai numesc ei, Vermicelli.

9. NU fierbeti orezul mai mult decat trebuie, nu adaugati sare, condimente sau ulei la orezul alb fiert! Acesta se consuma ca atare alaturi de mancarurile cu sos si serveste in loc de paine. La origine, orezul se fierbea in abur in cosuri de bambus sau alte tipuri de cosuri, in felul acesta capata un gust aparte. In zilele noastre exista oale electrice speciale in care se fierbe acest orez. In lipsa acestor accesorii, putem fierbe fara probleme orezul in apa, iar dupa ce a scazut apa, il putem clati usor in apa rece daca dorim sa fie mai pufos, insa nu este necesar.
Inchei aici lista cea urata cu NU-uri de teama sa nu va plictisesc prea tare. Tin totusi sa spun ca fiecare dintre noi are dreptul sa adauge in mancarurile sale ce ingrediente si condimente doreste, dupa gust sau dupa pofta, insa e bine sa ii anuntam pe cei carora le impartasim reteta ca ne-am abatut de la reteta de baza si ca gustul nu va fi cel veritabil. Apropo de gust veritabil, exista restaurante cu specific chinezesc de la noi din tara care au mancaruri chinezesti, insa gustul seamana cu orice alta mancare, numai cea chinezeasca nu. Intr-o zi cand am poposit intr-unul dintre aceste restaurante am avut ocazia sa discut cu bucatarul, un roman care facuse cursuri de arta culinara in China. Omul stia foarte bine ca mancarurile pregatite de el nu sunt veritabil chinezesti, mi-a spus ca doar doreste sa aiba aspect asiatic si un usor gust chinezesc, dar nimic mai mult. Cand l-am intrebat de ce a apelat la aceasta metoda,  mi-a spus ca mancarurile sale au mult mai mare succes asa decat cele gatite intocmai dupa reteta chinezeasca.
Acestea toate fiind zise, va urez spor la gatit si cat mai multe satisfactii culinare! :)

70 de comentarii:

  1. BUNE INTRUCTIUNI.IMI PLACE BLOGUL..AM SA INCERC RETETE DE LA TINE!)

    RăspundeţiȘtergere
  2. bune indrumari, eu urmaresc un serial coreean pe tvr 1 , modul cum gatesc, cum trateaza durerea , ma fascineaza pur si simplu, fi-miu si-a cumparat bete chinezesti pt mancare, dar nu stiu cum se folosesc si m-a pus sa ii prepar mancre chinezeazca , asa ca nu mai scapi de mine:)
    felictari pt blog!

    RăspundeţiȘtergere
  3. Buna Clara, iti multumesc pentru aprecieri! special pentru tine si pentru fiul tau am sa postez intr-o zi cum se folosesc betisoarele.

    RăspundeţiȘtergere
  4. Draga Just me, sper sa-ti placa si pe mai departe retetele chinezesti. Sunt deosebite.

    RăspundeţiȘtergere
  5. Andreea, ai un blog deosebit de frumos si "instructiv" de unde am de invatat o gramada de lucruri. Pe de alta parte, cre dca o sa fur cateva retete, cu voia ta, bineinteles. De unde esti?? Pupici si cat mai multa inspiratie

    RăspundeţiȘtergere
  6. Buna Lira, esti o draguta! Iti multumesc :) Va impartasesc cu drag atat retetele chinezesti cat si placuta mea experienta din China. Au fost anii mei de suflet cat am stat acolo, nu stiu daca am sa reusesc sa va redau si voua aceasta bucurie. Sunt din Bucuresti, Lira.

    RăspundeţiȘtergere
  7. Azi am descoperit blogul tau!Felicitari pentru efortul depus!!!Adrian

    RăspundeţiȘtergere
  8. Intrebam mai inainte,la o alta postare daca esti profesionista sau nu,tocmai pentru ca netul abunda de retete chinezesti "originale",dupa ce am citit acest artico; nu mai este nevoie de raspuns.Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Buna.Felicitari pentru blog.Se pare ca mancarea chinezeasca a prins foarte mult si la noi.Mi se par foarte interesante retele tale.Daca esti de acord as dori sa facem link-exchange.Ma gasesti la http://hapleablog.wordpress.com

    RăspundeţiȘtergere
  10. Servus Andreea,

    mi-a facut placere sa citesc postul asta si subscriu la faptul ca fiecare are dreptul sa puna in farfurie ce-i place, la fel nu-i kosher :) sa dam un nume de reteta hai sa spunem 'consacrata' unui fel mult modificat.

    Am cumparat demult o carte cu retet chinezesti, am dat iama-n supermarketul chinezesc (ma fascineaza) si am cumparat un carut de sosuri de-a ramas sotul meu cu gura cascata si cu intrebarea agata de expresia faciala 'chiar iti trebuie toate sosurile acum?' ... in fine, am incercat o reteta, cam dupa ureche am pus cantiatile nu exact cum scria si din pacate sosul de stridii scapat in cantitate prea mare mi-a anihilat aproape complet interesul pt bucataria chinezeasca.

    Aici in fast-food-uri este un fel de mancare la moda, pui general Tao. O singura data am mancat intr-un restaurant chinezesc si mi-a placut mult, in rest, variantele fast-food sunt doar o gluma proasta. Daca cumva cunosti reteta poate o povestesti intr-o zi. Eu am ceva pe blog asemenator insa sunt sfaturi compilate de ici si colo si n-am pretentia ca-i orginalul.

    Un week-end fain s-aveti.

    RăspundeţiȘtergere
  11. Buna Andreea,
    sa stii ca aceeasi patanie am avut-o si eu ca si tine, am cumparat intr-o zi atatea sosuri si ingrediente chinezesti incat mi-am speriat sotul. Imi inchipui totusi ca in Canada se gasesc mult mai multe si mai diverse produse chinezesti decat aici in tara. Oricum am spune, a cumpara sosuri chinezesti nu este o investitie proasta deoarece le putem folosi timp indelungat, la un fel de mancare se pun doar cateva lingurite din fiecare sos, in plus, nu se altereaza repede!
    Puiul asta al generalului Tsao sau Cao cum ii mai spune, are o legenda culinara dupa el. Am facut reteta asta zilele trecute chiar, dar nu am facut poze. Tocmai am cunoscut un bucatar chinez pe care am sa-l descos cum am sa pot mai bine pentru a afla cat mai multe mancaruri si secrete culinare de la el. Problema e ca el e din partea de sud a Chinei si vorbeste mai mult un dialect pe care cu greu il inteleg, iar mandarina sau limba standard nu prea foloseste :). Sper totusi sa ne intelegem.
    Am sa citesc si reteta ta de pe blog, dar eu zic ca daca ti-a placut cum ti-a iesit la gust, atunci nu e problema :). Exista o droaie de mancaruri chinezesti pe care le-am facut si sincera sa fiu nu mi-au placut :) Nu mi-au plcut nici cand le mancam in China si nici cand le-am gatit eu, sigur nu sunt pe gustul meu.
    Iti multumesc pentru mesaj si te mai astept pe la mine. Pup.

    RăspundeţiȘtergere
  12. bune si instructive instructiunile tale !

    RăspundeţiȘtergere
  13. Minunat!....sa ma inveti cum sa tin betisoarele, am vrut sa maninc cu ele la un restaurant in Viena si nu am reusit:P
    Felicitari si tine-o tot asa!:)

    RăspundeţiȘtergere
  14. Excelent acest blog! Foarte relevant! Mai ales pentru ca lipsa de informatie cu privire la cultura culinara asiatica, in Romania, este de o magnitudine impresionanta. Din nefericire, pe de alta parte, acesta cultura, inca nu si-a facut simtita prezenta in Romania, eventualii consumatori nefiind constienti de beneficile oferite de o mancare care niciodata nu este "gatita" (ca timpi de lucru) in exces, astfel pastrandu-se cat mai multe din proprietatile de baza ale ale tuturor elementelor care compun un anumit dish. As vrea daca imi este permis sa impartasesc si eu o experienta personala in acest sens fara prea multe cuvinte. Have a look! www.AsianHomeGourmet-online.ro

    RăspundeţiȘtergere
  15. Pansy, multumesc, sper ca sunt de folos aceste randuri tuturor celor care vor sa gateasca mancaruri chinezesti.

    RăspundeţiȘtergere
  16. Dya, cat de curand voi posta si un mic tutorial cu betisoare chinezesti :).

    RăspundeţiȘtergere
  17. Alex, multumesc de completari, ai mare dreptate in ceea ce spui! Foarte interesant www.-ul, am sa-l vizitez mai des. O zi buna iti doresc!

    RăspundeţiȘtergere
  18. Mi-e foarte greu sa rezist imaginilor de pe blogul tau, asa de bine arata. Cu atat mai mult cu cat am si gustat din multe dintre bunataturile prezentate aici si garantez pentru ele.

    RăspundeţiȘtergere
  19. Oooo Anca draga, ce surpriza mi-ai facut! Iti multumesc de vizita si te mai astept pe la mine. Promit sa gatesc si altceva data viitoare. Apropo, mi-am adus aminte, sa postez prajiturica cu banane ca nu am apucat :)

    RăspundeţiȘtergere
  20. Buna,Andreea.Am revenit pe minunatul tau blog,fiindca vreau sa ma apuc serios de treaba.Pana acum am cautat disperata anumite sosuri,ciuperci,etc,insa nu am gasit.
    Ieri mi-a venit o idee extraordinara si cred ca stiu unde as putea gasi.Sper din tot sufletul ce putin.Si-apoi sa vezi cate intrebari o sa am ! :) Te pup si felicitari inca o data pentru acest super util si lamuritor articol.Am postat in seara asta o reteta de paine naan indiana,iar la sfarsit am facut ca tine.Impart pe deplin cu tine ideea asta de remake-uri triste cu ingrediente adaptate ale unor feluri de mancare.Daca vrei sa obtii o mancare ok,TREBUIE sa folosesti ingrediente originale.M-a luat iar :) Doar am zis ca ma abtin. :) Te pup si revin negresit.

    RăspundeţiȘtergere
  21. Ana-Maria, iti multumesc pentru vizita! Iau ca pe un compliment tot ceea ce imi scrii aici....ma flatezi! Majoritatea ingredientelor mi le-am luat din Dragonul Rosu, daca ai alte idei de pe unde se mai procura ingrediente chinezesti sa-mi spui si mie :)Am mai auzit ca ar mai fi un supermarket chinezesc dar n-am fost pe acolo inca.
    Sunt atat de multe retete chinezesti pe care as dori sa le fac, insa nu am toate ingredientele necesare, asa ca astept ziua in care o sa le gasesc ca sa pot posta retetele aici, iar de improvizat ceva aici chiar nu as vrea. Te astept cu drag sa-mi pui intrebari, dar ai sa vezi ca odata ce te apuci sa faci mancarurile chinezesti, ai sa vezi ca totul este chiar foarte simplu!

    RăspundeţiȘtergere
  22. Buna,scumpica ! Eu locuiesc in Bologna/Italia, insa sa stii ca si aici e aceeasi problema.Italienii sunt destul de conservatori cand e vorba de mancare iar in ditamai Carrefour-ul din Bologna nu am gasit nici un alt sos in afara de soia.Si ala e dulce...Nu am inteles inca diferenta,nu am apucat sa il folosesc.Astept ocazia sa dau o fuga la marketul ala,am mari sperante si o lista de cumparaturi luuuuuuunnnngaaaa :)))Abia astept :)) Pupicei!!

    RăspundeţiȘtergere
  23. Draga mea Ana-Maria, daca locuiesti in Italia, atunci ai mai multe sanse sa gasesti ingrediente chinezesti. Insa nu te duce in supermarket-uri caci s-ar putea sa gasesti o varianta "falsa" de sos. Iti recomand sa te duci in cartierul chinezesc de acolo, in Bologna nu stiu daca exista, dar in Milano sigur este unul, daca nu te descurci acolo sigur gasesti vreo 2 supermarket-uri chinezesti, eu am dat peste ele cand eram la Milano. Te poti duce cu toata increderea, vanzatorii sunt chinezi si vorbesc italiana, in plus, iti pot recomanda ceea ce iti trebuie tie si iti pot spune diferenta intre ele. Si de fapt, nu stiu daca e nevoie sa te duci neaparat pana in Milano, in toate orasele mari din Italia este cate un magazin cu specific asiatic, deci sigur gasesti undeva. Despre sosul de soia trebuie sa spun ca exista unul light, si unul dark. Cel light este cel mai des folosit are un usor gust dulce si are consistenta otetului. Sosul de soia dark este mult mai inchis la culoare, se foloseste mai putin caci coloreaza prea tare mancarea, are un gust mai tare, usor sarat si usor acru. Consistenta lui este un pic mai groasa, cam ca uleiul. Mai pe romaneste, light si dark, sunt cam cum sunt la noi sucul de rosii si bulionul fiert, sau pasta de tomate. Unul mai concentrat si unul mai putin concentrat.Pentru inceput, nu te sfatuiesc sa cumperi toate sosurile si ingredientele de pe acolo, ci doar pe cele de baza: sos de soia light, alcool de gatit, vin de orez, sos de stridii, ulei de susan,ulei de arahide, taitei de orez, ardei uscati iuti, piper Sichuan...Dupa ce te obisnuiesti cu acestea si daca vezi ca iti plac, atunci poti sa diversifici.Altfel, risti sa ramai cu ele in camara si sa nu apuci sa le folosesti.Sper ca nu ti-am impuiat capul prea tare :). Te pup!

    RăspundeţiȘtergere
  24. Ahhhh,cat ma bucur ca mi-ai explicat mai bine ce trebuie sa cumpar! :))) chiar ma gandeam... Pai asa fac,iar marketul ala chinezesc e in centru la Bologna ,deci nu au cum sa vanda aiureli.Am modificat lista :))) Am eliminat o buna parte :))Sa ma obisnuiesc intai cu astea si dupa aia mai trag o fuga :)Saptamana viitoare furnici in copac scrie pe mine :)) Am pus pe lista si shiitake :) pupici si iti spun cand am reusit sa le gasesc. Si sa le gatesc :))Ca de papat ne gandim noi :))

    RăspundeţiȘtergere
  25. buna,

    imi place mult blogul tau, de cand iti urmez sfaturile si retetele, mancrurile male stil chinezesc imi ies mult mai gustoase, am vazut mai sus ca nu gasesti sos hoisin... il poti procura de la magazinul cu chinezarii din colentina (soseaua colentina la intersectie cu strada sportului - tramvaiul 21 ajunge pe acolo) au preturi ok si produse bune

    RăspundeţiȘtergere
  26. Si mie imi place mancarea chinezeasca foarte mult si sper sa am ocazia candva sa ajung in China. Poate abia acolo voi degusta adevarata bucatarie chinezeasca. Cred ca in general, chiar daca sunt bucatari chinezi, se adapteaza la bucataria locala. In Romania, am mancat la un restaurant cu bucatar chinez si preparatele erau diferite de cele de la restaurantele chinezesti din SUA.

    Tind sa fiu de acord cu chinezii cand spun ca noi gatim legumele prea mult. Cele mai mult mancaruri romanesti cu legume sunt tocanite, cu sosuri, calite bine. Noi nu prea avem mancaruri romanesti cu legume facute rapid, incat sa-si pastreze vitaminele. Pe de alta parte, am mancat si la chinezi, ce-i drept, la fast-foodurile chinezesti din mall, legume gatite la fel de mult, ca isi pierdusera deja si textura si gustul original.

    RăspundeţiȘtergere
  27. Grozav articol! Si iti dau multa dreptate. Multi ar crede ca ii critici cu sfaturile tale, insa eu zic ca e o critica constructiva. La fel mi se intampla si mie cu mancarea japoneza. Cand vad de ex. sushi facut cu tot felul de adaptari autohtone sau servit cu sos asiatic dulce-acrisor in loc de sos soia, nu ma pot abtine sa nu comentez. Bineinteles ca fiecare poate gati cum vrea si face experimente dupa plac, insa sunt unele chestii care pur si simplu nu se fac, care jignesc pur si simplu bucataria japoneza (in acest caz). Exista intr-adevar si metoda "fusion", insa in acest caz condimentele trebuie sa se armonizeze. Am mancat la cineva Jiǎozi servite cu ulei chili. Nu fusesem avertizata ce sos este si iti dai seama ce am simtit dupa prima imbucatura.
    In orice caz o sa gatesc unele din retetele tale - mi se par foarte bune, si o sa tin cont de sfaturile tale, pentru ca tu ai experienta.
    Felicitari inca o data pentru blog! :-)

    RăspundeţiȘtergere
  28. Buna.
    Ma bucur ca am dat peste blogul tau aici. Eu am facut greseala sa inlocuiesc condimentele cu verdeturi de ale noastre si mi-a iesit exact cum ai scris tu aici o tocanita romaneasca.Vreu sa-ti mai pun o intrebare. Legumele calite asa in stil "stir-fry" isi pastreaza vitaminele sau macar in parte mai bine si sunt mai sanatoase?

    RăspundeţiȘtergere
  29. multumim de sfaturi , nu am gatit , dar consum...imi place mancarea chinezeasca...poate imi fac curaj ! :)

    RăspundeţiȘtergere
  30. Ceea ce ai in ultima fotografie a acestui post imi poti spune te rog cum se prepara ?please,am mincat undeva si tare as vrea sa pot face eu in casa .Felicitari ptr blog!

    RăspundeţiȘtergere
  31. foarte interesant blogul tau, de azi noapte il rasfoiesc. eu stiu sa gatesc maxim 2 feluri de mancare chinezeasca si daca ma uit in urma sigur nu a iesit ce trebuie. de azi promit sa fiu corecta :) sunt innebunita dupa mancarea chinezeasca si de ceva timp vreau sa invat sa gatesc singura ceea ce consum. felicitari!

    RăspundeţiȘtergere
  32. imi poti spune si mie te rog cum se numeste aceasta mancare? http://1.bp.blogspot.com/_fYw5GAUEqW8/TER6O-23uII/AAAAAAAADN8/wxx-OrBZy8w/s1600/blog+848.jpg

    RăspundeţiȘtergere
  33. buna Violeta! Ma bucur ca am mai gasit un fan al mancarii chinezesti! Sos hoisin am gasit foarte rar. Am fost de cateva ori la magazinul acela din Colentina si nu aveau. Sper sa gasesc cat de curand. Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  34. Americanca draga, si eu am ramas un pic dezamagita de mancarea chinezeasca gatita la fast food. Aici exista insa o explicatie pentru care legumele si carnea sunt fierte un pic cam mult. De fapt ele tot stir fry sunt facute, insa acolo exista tendinta de a pune mai mult sos de soia pentru ca legumele sa fie mai colorate si mai atragatoare. In plus, la fast food mancarea sta mai mult in vasele acelea mari speciale. Este gatita si apoi pusa in vasele din galantar pentru ca clientii sa-si poata alege. Asa ca putem considera ca nu este atat de fresh precum aceea de la restaurant gatita in cateva minute si servita imediat pe farfuria noastra. :)

    RăspundeţiȘtergere
  35. Andrea A to Z, iti multumesc pentru cuvintele frumoase! Eu am capatat aceasta experienta in China, atunci cand nevoia de a manca mancare cat mai buna si mai gustoasa. Insa fiecare restaurant are specificul lui. Am gasit orez cu legume facut in zeci de feluri, desi baza mancarii era aceeasi. Asta pentru ca fiecare bucatar chinez isi pune touch-ul lui final asupra fiecarui tip de mancare.Metoda "fusion" nu este privita cu ochi buni in China, deoarece este considerata ca fiind cea care "strica" traditia mancarii chinezesti. Sa nu uitam ca un chinez in primul rand este atras de felul cum arata mancarea sa, apoi de mirosul mancarii, dupa care este cucerit de gust. Daca mancarea pe care el o mananca nu indeplineste aceste trei calitati, pentru el, nu se numeste mancare.

    RăspundeţiȘtergere
  36. Anonim, 7 iunie 2011, iti raspund cu intarziere, iertare! :) Da, legumele stir fry isi pastreaza vitaminele si culoarea. In plus, odata gatita mancarea chinezeasca, ea este servita imediat la masa. In general, chinezul gateste atat cat mananca la o masa, nu face mancare mai multa pentru a manca si a doua zi. Astfel, vitaminele din legume nu se pierd.

    RăspundeţiȘtergere
  37. Coco, la inceput nici pe mine nu ma incanta ideea sa gatesc singura acasa mancare chinezeasca. Dar pentru ca nu aveam ocazia sa mananc mancare chinezeasca de cate ori vroiam, am zis sa incerc. In primele dati, nici mie nu mi-a iesit foarte bine mancarea. Dar cu timpul m-am obisnuit. Acum, desi mananc destul de rar mancare chinezeasca de la restaurant si gatesc mai mult acasa, tot spun ca mancarea chinezeasca gatita de altul e mai buna :)

    RăspundeţiȘtergere
  38. Anonim, 4 noiembrie 2011, ceea ce ai vazut tu in ultima poza sunt coltunasi chinezesti cu carne. Este cel mai iubit fel de mancare in China. Coltunasii sunt precum sarmalele noastre si sunt gatiti in special in zilele de sarbatoare. Am sa postez si eu reteta cu o ocazie speciala.

    RăspundeţiȘtergere
  39. Mami de bebe, ma bucur tare mult ca vrei sa incepi sa gatesti mancare chinezeasca singura. Este foarte adevarat ca e mai bine sa mananci mancare facuta de tine cand tu stii ce ai pus in wok. Iti multumesc pentru vizita si te mai astept pe la mine. Daca ai intrebari, sunt aici sa iti raspund. Pup cu drag!

    RăspundeţiȘtergere
  40. Anonim, 13 decembrie 2011, daca esti tot tu acel Anonim din 4 noiembrie 2011 :), dupa cum am mai spus, ceea ce se vede in poza aceea sunt coltunasii chinezesti umpluti cu carne. O sa fie reteta in curand.

    RăspundeţiȘtergere
  41. Votata la cel mai bun bloger de nisa!.. Bafta!...

    RăspundeţiȘtergere
  42. Felicitari pentru blog Andreea! Documentat pe masura! :)

    Eu una am gasit ceva interesant acum un an si un pic si ma tin serios de ele.



    Sunt foarte, dar foarte BUNE! :)
    Le-am incercat si pe cele indiene si am avut si acolo o mare surpriza. In plus au retetele notate pe spatele fiecarui pachet! :)

    RăspundeţiȘtergere
  43. Andreea, felicitari pentru blog-ul realizat. Si eu as dori sa incerc sa fac mancare chinezeasca, dar nu stiu de unde sa fac rost de intrediente (in special sosuri). M-ai putea ajuta spunandu-mi de unde le pot lua?

    RăspundeţiȘtergere
  44. Buna! M-am bucurat sa gasesc acest blog, felicitari si multumim pentru sfaturi.
    Referitor la ultima parte a listei de NU, legat de mancarurile chinezesti care doar arata- dar nu si au acelasi gust ca cele chinezesti, am "incercat" de curand mancarea chinezeasca intr-un restaurant chinezesc din Marrakech, Maroc. E primul restaurant chinezesc de aici in care am intrat - deja cunoscand gustul a catorva manacaruri preparate foarte bine in restaurantele din Sibiu, deci stiam ce anume caut. Spre "surpriza", total neplacuta, si care mi-a stricat toata buna dispozitie - pe care o am inainte de a gusta mancare chinezeasca, s-a intamplat sa descopar 4 feluri de mancare total gresit facute, care nicidecum nu aveau vreo intentie macar de a avea gustul apropiat de cel original. Doar sosul de soia, oferit separat, avea gustul cunoscut. In rest... imitatii nereusite, iar gustul groaznic! Dar restaurantul era plin - foarte ciudat!
    Sper ca anul acesta sa nu mai "nimeresc" in astfel de locuri, unde mancarea chinezeasca sa fie... altceva. Pana atunci, voi incerca unele din retetele gasite aici :) Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  45. Foarte interesant Andreea. Majoritatea postarilor iti dau sfaturi cu ce sa faci si atunci te trezesti ca prajesti legumele in unt :) Intr-adevar daca nu cunosti de aproape bucataria chineza, in sensul ca ai trait in China o perioada mai indelungata, atunci intr-adevar nu ar trebui sa schimbi retea, cel mult sa adaugi o cantitate putin mai mare dintr-un ingredient pe care il specifica reteta si care iti place foarte mult. Mersi! :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ana, atunci cand am deschis acest blog, mi-am dorit sa explic lumii importanta ingredientelor chinezesti in bucatarie. Si sper ca am reusit sa ma fac inteleasa :). Iti multumesc mult pentru aprecieri! Cu mult drag, Andreea.

      Ștergere
  46. Buna Andreea
    Am rugamintea daca stii si poti sa ma ajuti in procurarea ingredientelor:
    - muguri de bambus
    - ciuperci aromate
    - castane de apa
    - sosuri... etc
    Adica un magazin de incredere.
    Eu locuiesc in CLUJ si nu gasesc ce as dori.
    Nu ma supar daca trebuie sa ma duc pina la BUCURESTI,sau altundeva dar vreau sa stiu ca gasesc o gama cat mai variata.
    Multumesc!


    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! In Dragonul Rosu, la magazinul chinezesc de ingrediente sigur gasesti toate cele enumerate de tine! Deci nu-ti face probleme! :) Ba chiar, ai sa gasesti si mai multe si ai sa vrei sa le cumperi pe toate :)).

      Ștergere
  47. Pana acum m-am abtinut de la prepararea mancarii chinezesti (pe care o adora toata familia!!) tocmai de teama de a nu manca o tocanita romaneasca cu nume chinezesc. Am incercat multe retete de pe blogul tau (mai ales dulciuri...mai ales tortul cu ciocolata alba si zmeura :P), au iesit minunate de fiecare data, lucru pentru care iti multumesc, asa ca am prins curaj. O sa incerc si retetele chinezesti!
    Mult succes in continuare :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Georgiana, tortul ala cu ciocolata si zmeura este preferatul nostru, multa lume l-a incercat si a avut mare succes. Te astept cu pareri atunci cand te apuci de gatit mancare chinezeasca. Mult succes! :)

      Ștergere
  48. Buna Andreea , am o intrebare:
    Inainte de aparitia zaharului, ce puneau chinejii in mincare ???
    Te intreb ca desi mincarea chinezeasca este foarte sanatoasa, totusi punem tone de zahar , de fiecare data !!
    Si cum stii zaharul ... ingrasa ! :))

    Merci,

    RăspundeţiȘtergere
  49. Buna Stelian! Pai...nu puneau zahar in mancare! Si nici nu faceau dulciuri, tocmai pentru ca nu aveau zahar, miere si alte tipuri de zahar. Fructele reprezentau intotdeauna desertul perfect pentru chinezi. Ulterior, unii bucatari au inceput sa adauge zahar in mancare pentru a aduce "echilibru" mancarii chinezesti. Insa, depinde de zona din China unde se gateste mancarea. Spre exemplu, in bucataria Sichuan, nu prea exista mancaruri dulci, spre deosebire de bucataria Shanghai, unde preponderent este gustul iute-dulce.

    RăspundeţiȘtergere
  50. Pai sint citeva retete (in general alea mai gustoase) in care pui zahar ca sa devina mai legata mai crocanta (General Tso, Vinete cu usturoi, Gong-Bao Chicken, etc).
    Astea sint inovatii mai recente ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O lingurita de zahar nu este tona de zahar in mancare :).

      Ștergere
  51. Inca o intrebare :)
    Ce este mai bine sa folosim : ardei iuti uscati sau proaspeti ??

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chinezii in general folosesc ardeii iuti uscati pentru ca se gasesc in tot timpul anului, insa au o aroma mai puternica si sunt mai iuti. Thailandezii si coreenii folosesc mai mult ardeii proaspeti. Poti incerca ambele variante.

      Ștergere
  52. Minunat.Ma bucur enorm de tare ca am dat peste site-ul asta.Am tot urmarit si cautat retete chinezesti dar asa cum sunt prezentate aici nu am gasit niciunde. FELICITARI !!!!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc mult, Anonim! Te mai astept aici pe blog! Daca gatesti vreun preparat de aici sa-mi spui cum ti-au placut. :) Mult succes!

      Ștergere
  53. Felicitari pentru blog, e minunat. Multumim mult ca ne impartasesti experienta ta, cu atatea explicatii si imagini.

    RăspundeţiȘtergere
  54. recomanda-ne te rog o tigaie/un wok.Ms

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite chiar vroiam sa scriu o postare despre wok,cum se foloseste, care ar fi mai bun....etc. Dar nu am apucat :(. E bine sa folosesti un wok mare, sa nu fie de teflon sau ceramica. Gasesti wok la magazinele chinezesti. Sau am vazut si in Ikea niste wok-uri bune. Mult succes!

      Ștergere
  55. pudra de tapioca poate fi folosita in loc de amidon?ms

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuuu, nu merge! La fiert, faina de tapioca iese un pic gelatinoasa. Foloseste cu incredere amidon caci este cel mai bun! :)

      Ștergere
  56. Buna ziua Andreea , saptaman aceasta am descoperit blogul tau si sincera sa fiu nu mai mai satur de el in fiecare zi il citesc ,imi place retetele, sfaturile tale ,tot absolut tot, ma bucur ca ne inveti cum sa gatim mancarea chinezeasca , toata stima si tot respectul il ai din partea mea, si scuze am uitat sa ma prezin , ma numesc Alexandra. o zi buna iti doresc.

    RăspundeţiȘtergere
  57. Felicitari pentru blog si pentru acest articol, care abunda de informatii utile necesare la prepararea mancarurilor chinezesti.

    RăspundeţiȘtergere
  58. Vin si eu ca o nestiutoare cu cateva intrebari,poate enervante pentru cineva cu experienta ta dar am luat-o razna cautand online si esuand retetele.Am gustat prima oara orez cu legume si sos soia impreuna cu pui cu urechi de lemn intr-un restaurant,apoi de la o firma de delivery.Oricat m-am chinuit nu am reusit sa reproduc acel sos care mi-a ramas pe creier:))La ambele preparate gasesc retete diferite,ba sos hoisin ba sos dulce acrisor ba doar soia,ambele incercate dar tot nu e ce am mancat.La ei gasesc doar denumirea de sos soia(desi e clar ca nu e decat sos soia acolo) si sos chinezesc.Exista si posibilitatea ca ei sa nu gateasca mancare chinezeasca cum e ea de la mama ei ca preparatele lor cam au acealsi sos:brun ,gros,dulce cu gust pronuntat de carne si legume.
    Ce parere ai de firmele care livreaza mancare chinezeasca si de felul in care sunt gatite?
    Poate ma ajuti si cu reteta de pui cu urechi de lemn.mersi si o zi buna:*

    RăspundeţiȘtergere
  59. Erika 28 noiembrie 2013 Sunt foarte multumita ca am gasit si eu pe cineva ,de la care pot invata lucruri de baza ,care este foarte importanta ,,in A GATI CORECT MANCARE CHINEZEASCA,ingredientele corecte etc .Ma bucur ca te am cunoscut si promit ca am sa ti urmez sfaturile .Mersi si o zi buna iti doresc :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Erika, bine ai venit pe blogul meu! Ma bucur tare mult ca iti pot fi de ajutor si ca iti doresti cu adevarat sa inveti micile secrete ale bucatariei chinezesti. Daca mai ai intrebari sau nelamuriri ma gasesti aici :). Mult spor la gatit! :) Happy wok! :)

      Ștergere
  60. Felicitari pentru blog. Foarte utile informatiile. Ar fi utile si retetele pentru sos iute si sos dulce acrisor.
    Astept cu nerabdare retetele.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc tare mult pentru aprecieri! Referitor la sosuri...nu cred ca exista o reteta fixa pentru ele. Ma refer la faptul ca sosul de sine statator nu prea are reteta in China. In general, sosurile sunt asociate mancarurilor (spre exemplu Pui in sos dulce acrisor, Porc in sos picant...etc). Sosurile pe care le vezi separat in poze sunt de genul dipping sauce, si sunt servite impreuna cu coltunasi, pachetele de primavara, diferite tipuri de clatite...etc. Daca totusi doresti sa-ti faci un sos dulce acrisor, poti prelua reteta de sos de la Pui dulce acrisor cu ananas, spre exemplu. Mult succes!

      Ștergere

Trimite-mi comentariu aici.