Faceţi căutări pe acest blog

Se încarcă...

marți, 14 septembrie 2010

Baclava turceasca


Sunt sigura ca marea majoritate dintre noi s-a intalnit cu acest desert mult controversat. Multi spun ca e mult prea dulce, dar tot nu se abtin sa guste macar o bucatica din dulcele pacat. Ei bun, sunt la fel de sigura ca marea majoritate dintre noi a facut acasa acest desert, deci clar, nu e strain nimanui. Eu una, nu va ascund ca mi-au trebuit mai mult decat cateva sfaturi si rabdare ca sa pregatesc acest desert. Am incercat de cateva ori si era cat pe aci sa renunt sa-l mai fac vreodata, asta pentru faptul ca mereu ieseau bucatile ori prea siropoase, ori prea uscate, ori prea subtiri. Odata cu sarbatoarea Ramadamului, o prietena de origine turca mi-a adus cateva bucatele din acest deliciu facut in casa si totodata, mi-a impartasit cateva secrete pe care si eu la randul meu am sa le impartasesc cu voi. Asa ca n-am astepta mult si...am purces la treaba!

Mi-au trebuit urmatoarele:
2 pachete foi de placinta (adica in total 28 de foi)
230 g unt
300 g miez de nuca
2 linguri scortisoara
1 varf de cutit nucsoara
50 g zahar

pentru sirop:
300 ml apa plata
300 g zahar
5 linguri miere
1 jumatate de lamaie


mai intai am pregatit siropul:

apa si zaharul le-am pus pe foc 20 de minute


 

cand s-a format un sirop care a inceput sa se lege, am stors aceasta jumatate de lamaie si sucul obtinut l-am adaugat siropului,



am mai lasat sa fiarba inca 5 minute, apoi am oprit focul. Cand siropul s-a mai racit, am adaugat mierea



Apoi am pregatit umplutura:

nucile le-am lasat cateva minute in cuptorul incins ca sa capete o aroma mai placuta (bineinteles ca aceasta procedura este optionala!)


le-am macinat marunt si peste ele am adaugat scortisoara, nucsoara si cele 50 de grame de zahar





apoi am topit untul
 


am desfacut primul pachet de foi


am uns o tava adanca cu unt si apoi am inceput sa asez in ea foile, cu ajutorul unei pensule de bucatarie am intins unt topit pe suprafata fiecarei foi de placinta


am intins astfel 10 foi de placinta (ele au constituit baza baclavalei, acesta este unul dintre secrete, sa aiba mai multe foi la baza)

a urmat apoi primul strat de nuca macinata


apoi alte 6 foi unse cu unt


din nou nuca macinata


inca 6 foi din cel de-al doilea pachet de foi


din nou nuca


a urmat ultimul strat format din 4  foi unse cu unt, insistand cu mai mult unt pe ultima foaie, din nou un secret, bine de stiut, nu mai mult de 4 foi pe ultimul strat!

baclavaua astfel formata am tinut-o la frigider pentru 40 de minute, apoi am taiat-o in patratele, untul topit ramas l-am turnat peste marginile taiate ale fiecarui patratel, in felul acesta foile din interior nu se vor usca la copt


apoi am dat-o la cuptorul incins pentru 30 de minute, a capatat o culoare aurie tare placuta


sosul format mai devreme si racit l-am turnat peste baclavaua fierbinte


am acoperit cu un prosop curat si usor umed baclavaua si am lasat-o asa pana s-a racit complet, apoi la frigider, de preferabil ar fi sa se lase peste noapte (bine intleles ca dupa cateva ore, ai casei au si dat iama in ea, n-au asteptat toata noaptea! :)  )


intre timp am pregatit si 100 g de fistic


pe care l-am curatat si l-am tocat un pic mai mare



iata primele bucatele...tare bune! au iesit destul de inalte, dar nu foarte inalte, au avut deci 4 straturi de foi si 3 straturi de nuca, in felul acesta nici foietajul nu s-a rupt, nici bucatelele nu au iesit foarte subtiri, si tot in felul acesta, foile s-au putut lega intre ele si nu s-au desfacut unele de celelalte.

iata-le in toata splendoarea lor:


cu foi usor crocante deasupra si usor moi si suculente in interior





decorate cu fistic


sau chiar mai mult fistic


bine, gata, nu mai zic nimic, va las sa savurati :)

67 de comentarii:

  1. Buna ziua, dorim sa va facem o propunere comerciala! Daca sunteti interesat trimiteti un e-mail la office@falvorotarybids.ro

    RăspundeţiȘtergere
  2. felicitari pentru reusita aceste baclavale. Este minunata!!!

    RăspundeţiȘtergere
  3. Apetisanta la maxim!!! Felicitari :)

    RăspundeţiȘtergere
  4. Andreea,
    Ai dreptate.Nici eu nu stiam aceste secrete.
    Multumesc ca ni le-ai impartasit.
    Baclavaua arata perfect !

    RăspundeţiȘtergere
  5. Multumesc Bianca, initial mi s-a parut mai complicata de facut, dar a fost mai usor de cat am crezut!

    RăspundeţiȘtergere
  6. Draga Lia, am facut acest dulce turcesc cu tot sufletul. Mai greu mi-a fost cu foile ca se cam rupeau...data viitoare sigur caut foi yufka, am auzit ca exista si pe la noi prin tara.

    RăspundeţiȘtergere
  7. Daca ai norocul sa ai o patiserie turceasca in apropiere,s-ar putea sa gasesti si foi.
    La noi ,in Baia Mare nu am gasit :(

    RăspundeţiȘtergere
  8. Buna Andreea, o minunatie ceea ce ai facut tu aici.Si nu numai.O duminica placuta!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Bună Ziua!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
    Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
    Cu scuzele de rigoare pentru acest mesaj de tip spam,acest mesaj este dedicat tie si la cei care merita care ii citim aproape zi de zi.
    Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea,sa iti acordam un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
    Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul ascultawhisper sau un email ascultawhisper@yahoo.com pentru a discuta mai multe.www.radiowhisper.com
    Mulţumesc,Cu stimă Vlad!

    RăspundeţiȘtergere
  10. Lilly, imi plac la nebunie retele tale, mai ales ca sunt inedite. Esti tare creativa si le prezinti tare frumos!Te pup.

    RăspundeţiȘtergere
  11. Lia, acum ca stau si ma gandesc am vazut anul trecut in Turcia foi yufka. Erau in niste pachete cu foi rotunde, numai ca erau foarte foarte mari, cred ca aveau cam 60 in diametru! Si bineinteles ca atunci nu am stiut ce sa fac cu ele, asa ca nu mi-am luat. Si daca as fi luat nu stiu ce as fi facut cu ele asa mari :).

    RăspundeţiȘtergere
  12. Andreea, astazi cred ca fac baclavaua, arata superb! Mi-ai facut o pofta de-un kilometru :)

    RăspundeţiȘtergere
  13. Am facut baclava vineri seara, pentru ca sambata mergeam intr-o vizita.
    A fost atat de buna si apreciata !!
    Am pus ceva mai multa nuca, mai exact 400 grame.

    Delicioasa, delicioasa, delicioasa !!

    Cristina

    RăspundeţiȘtergere
  14. Draga mea Cristina, nici nu stii cat ma bucur ca ai fost incantata de aceasta baclava! Si eu planuiesc sa o mai fac zilele astea, mai ales ca pot inlocui untul cu margarina si o pot transforma in prajitura de post. Te mai astept pe la mine. Sa stii ca vreau sa-ti "fur" si eu reteta de prajitura cu ciocolata si visine ca arata minunat! Te pup!

    RăspundeţiȘtergere
  15. Ma bucur mult de tot ca ai fost in vizita, la mine. Te rog sa "furi" tot ce-ti face cu ochiul ca si eu am de gand sa mai "fur" cate ceva de pe la tine. Cat de curand postez si pe blogul meu reteta de baclava, draft-ul este pregatit si sa stii ca am mentionat si provenienta.

    Iti doresc o saptamana frumoasa, usoara si mai calda !!

    Cristina

    RăspundeţiȘtergere
  16. Andreea... multumesc frumos de reteta si sfaturi!! Am facut baclavaua si e foarte buna!!...
    Sarbatori luminate!!..

    RăspundeţiȘtergere
  17. Un alt secret pentru reusita unei baclavale deosebite este acela de a folosi la ungerea ultimelor trei-patru straturi de foi ULEIUL DE PORUMB.Va avea o culoare aparte, un gust discret, foile nu se vor usca la copt si in nici un caz nu se vor arde.
    Manuela

    RăspundeţiȘtergere
  18. Buna Andreea
    Cand ai zis foi de placinta,se pot folosi orice tip de foi de placinta de pe piata,sau ceva special ptr baclavale,yufka?Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  19. Anonim, 29 noiembrie 2011, iti multumesc mult pentru pont! Am sa incerc si cu ulei de porumb! :)

    RăspundeţiȘtergere
  20. Anonim 15 februarie 2012, exista foi speciale pentru baclava, se gasesc in kasap-urile turcesti, dar la momentul acela eu nu am gasit. Insa am folosit foi subtiri pentru placinta Bella si au fost ok. Nu am avut probleme cu ele.

    RăspundeţiȘtergere
  21. Multumesc Andreea,pana gasesc foi yufka,poate incerc cu foi de placinta!

    RăspundeţiȘtergere
  22. Lacrima, foile yufka sunt diferite de cele subtiri pentru baclava.Daca folosesti foi yufka la baclava, s-ar putea sa nu-ti iasa. Uite, am facut o placinta cu branza cu foi yufka. Gasesti reteta aici: http://andreeachinesefood.blogspot.com/2011/03/placinta-turceasca-cu-foi-yufka.html

    RăspundeţiȘtergere
  23. Andreea,eu am vazut pe un forum foi yufka si mi s-au parut mai subtiri decat cele de placinta si scrie pe ele ca sunt ptr baclava,de aceea am zis,oricum nu am facut pana acum deloc baclavale,dar imi plac la nebunie
    http://www.culinar.ro/forum/continut/Retete-in-imagini/27565/Baclava-cu-nuci/

    RăspundeţiȘtergere
  24. Da, Lacrima. Sunt foi yufka subtiri speciale pentru baclava si foi mai groase pentru goezleme si placinte cu branza. Dar ti-am zis, daca nu gasesti foi din alea subtiri neaparat de la magazinul turcesc, poti folosi si foi de placinta subtiri de la noi. Iese reteta si cu ele.

    RăspundeţiȘtergere
  25. De ce "turceasca" ? Ce o face sa fie turceasca ?

    RăspundeţiȘtergere
  26. Bohros, am numit-o baclava turceasca deoarece reteta o am de la o prietena de origine turca. Daca mi-ar fi dat-o o prietena de origine greaca poate as fi numit-o altfel. :)

    RăspundeţiȘtergere
  27. Si daca o primeai de la o prietena romanca, cum o numeai ? :)

    RăspundeţiȘtergere
  28. de mult timp imi doresc sa fac baclava si sambata merg la o ruga si nu as merge cu mana goala. Parca as incerca, dar mi-e cam frica. Tot ce am incercat pana acuma cu foi cumparate nu mi-a iesit, nu stiu de ce. Ramaneau uscate si sfaramicioase.

    RăspundeţiȘtergere
  29. Strumfica draga, baclavaua nu este asa de pretentioasa, doar ca este un pic mai migaloasa si dureaza ceva timp, dar rezultatul este minunat. Daca ai pe aproape un kasap turcesc, gasesti acolo foi subtiri speciale pentru baclava, cu acelea mergi la sigur. Daca nu ajungi la un astfel de magazin, atunci incearca sa cumperi foi subtiri dar proaspete, refrigerate, nu inghetate. Am cumparat astfel de foi refrigerate si sunt mult mai bune decat cele inghetate. In plus, atunci cand prepari baclavaua, tine foile sub un prosop umezit, astfel foile nu se mai usuca si nu se mai rup. Mult succes!

    RăspundeţiȘtergere
  30. multumesc pt ponturi, am sa incerc intr-o zi si am sa revin sa-ti zic ce a iesit ;)

    RăspundeţiȘtergere
  31. Multumesc frumos pentru reteta. E delicioasaaa :)

    RăspundeţiȘtergere
  32. Arata extraordinar, dar suntem prea departe de tine iar sa ma apuc la ora asta de baclava e cam deplasat...desi asta ar fi primul meu impuls!
    S-a notat , cumpar foi si execut , ca de mult imi da tarcoale ideea sa incerc si eu...
    Cu drag,Daiana

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana, cand aveti ceva timp, va puteti apuca de facut baclavaua. Ia ceva timp, dar o rezista dupa aceea, puteti hrani o familie intreaga plus vecinii! :)

      Ștergere
  33. Taaaaare bine arata. Vreau de ceva vreme sa fac baclava si tocmai am gasit reteta perfecta, zic eu. Inainte sa o incerc, vreau sa te intreb ceva.. eu n-am mancat niciodata baclava..cred ca e buna, in general imi place nuca..doar ca nu iese prea dulce??

    Alexandra

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alexandra, baclavaua este foarte buna! Insa intr-adevar este foarte dulce. Ai putea sa scazi totusi cantitatea de zahar si sa fierbi un pic mai mult siropul. Si pentru inceput, poti sa faci jumatate de cantitate, in caz ca nu o sa-ti placa, sa nu consumi atatea ingrediente si nuca. Mult succes!

      Ștergere
  34. Andreea, imi poti spune, te rog, la ce temperatura se coc? Cuptorul meu arde putin si nu as vrea sa distrug minunatia asta. Sotul meu se roaga de o vesnicie de mine sa i le fac, dar mereu mi s-au parut ceva complicat.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oana, si cuptorul meu arde putin si de aceea, potrivesc temperatura mai jos decat temperatura normala. Daca spui ca si tu ai aceeasi problema, atunci incearca sa setezi pentru inceput temperatura la 180 grade Celsius si vezi cum se comporta. Dupa 15 minute baclavaua ar trebui deja sa se "umfle" putin. Daca iti ia mai mult de 15 minute sa creasca, atunci ridica temperatura la maxim 200 grade Celsius, dar stai cu ochii pe cuptor. In principiu, baclavaua se face foarte usor, insa ia mai mult timp pentru ca trebuiesc unse foile. Mult succes!

      Ștergere
  35. Acum e la cuptor, il incalzisem la 200. In vreo 25 de minute ar trebui sa o scot.
    Nu e greu de facut, e doar migaloasa si e un pic mai greu cu doi nazdravani care alearga printre picioarele mele... rastoarna tot si ma trag de pantaloni sa ma joc cu ei :)
    Miroase grozav, astept cu nerabdare sa se faca!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu uita sa pui siropul rece peste baclavaua fierbinte, imediat ce ai scos-o din cuptor. Dupa care las-o cateva ore bune sa-si traga siropul. Daca mai aveti rabdare, lasati-o pana maine :). Sper sa va placa!

      Ștergere
    2. Rabdare??? Au atacat-o ca termitele! Doar jumatate a supravietuit si am mutat-o int-ro tava mai mica cu siropul acre mai ramasese. Pana a doua zi s-a schimbat radicat, s-a insiropat uniform si nici nu mai era casanta :)
      Delicioasa reteta! Te superi daca o pun si eu pe blogul meu cu link catre tine?

      Ștergere
    3. Ma bucur din suflet ca ti-a iesit bine si ca v-a placut! Pune si reteta pe blog la tine, daca iti face placere! Abia astept sa vad pozele! Ah, si ce poze superbe faci! Pup!

      Ștergere
    4. http://ebunatati.blogspot.ro/2013/02/baclava.html
      Multumesc Andreea!

      Ștergere
    5. Azi am facut din nou ( a cata oara?) baclavaua ... stii ce imi place cel mai mult? Cum sfaraie cand torni siropul peste baclavaua fierbinte :D

      Ștergere
    6. Atunci cand siropul rece sfaraie peste baclavaua fierbinte, inseamna ca esti pe calea cea buna! Cica asa se zice! :). Ma bucur mult ca iti este de folos reteta si ca va place! Pup cu drag!

      Ștergere
  36. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundeţiȘtergere
  37. A iesit delicioasa...am facuto wekeendul acesta si am primit multe aprecieri si felicitari ...multumim pentru retetele minunate!!! o zi frumoasa!!

    RăspundeţiȘtergere
  38. absolut delicioaseeee....

    RăspundeţiȘtergere
  39. la aceasta cantitate,ce dimensiune de tava ar trebui?

    RăspundeţiȘtergere
  40. draga Andreea, intr-un tarziu si dupa indelungi salivari, am reusit sa reproduc baclavaua, este demential de buna. Ai fost foarte explicita, mi-a iesit din prima. Pana acum orice am incercat cu foi de placinta imi ieseau ca un carton. Multumesc. Mi-ar face placere sa intri pe blog si sa o vezi.
    http://strumfa-bucatareste.blogspot.ro/2013/06/baclava-turceasca.html

    RăspundeţiȘtergere
  41. buna..din numaratorea mea ies 26 nu 28. am gresit? :D 10 apoi 6 apoi 6 apoi 4?

    RăspundeţiȘtergere
  42. Salut! Baclavaua o tin in prosop si peste noapte sau doar pana se raceste?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doar pana se raceste. Apoi poate fi lasata neacoperita la temperatura camerei.

      Ștergere
  43. Andreea, felicitari pt retata aceasta minunta de baclava. Am cautat pe google de mi-a venit rau :)...pana am gasit reteta ta care imi place din toate punctele de vedere. Vreau sa o fac acum pt sarbatori ...dar am o nedumerire: la final cand pun prosopul umed ...il pun direct pe baclaba(lipit?) ??? Intreb ca imi este frica ca stratul de deasupra care este bine insiropat si lipicios sa nu faca contact cu prosopul si sa se desprinda. Multumesc anticipat !!!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Ma bucur mult ca ti-a placut reteta de baclava! Sa stii ca e incercata si rasincercata de multa lume si toti au fost multumiti de rezultat. Acuma nu ca m-as lauda eu prea tare :)), dar au zis ca le-a iesit bine baclavaua dupa reteta asta :). Ideea e sa pui un prosop pe deasupra tavii, nu lipit, ci sa se sprijine pe marginile tavii ca sa faca un pic de "condens" la suprafata, astfel incat sa nu se usuce prea tare suprafata baclavalei pe moment ce se raceste. Si mie mi s-a mai lipit pe ici pe colo prosopul de unele bucatele de baclava, dar nu-i problema :) se remediaza problema. Mult succes!

      Ștergere
    2. Multumesc din suflet pt raspunsul prompt si foarte explicit :) !
      Acum m-am apucat de ea si promit ca revin cu ”verdictul„.
      Sarbatori frumoase !!!

      Ștergere
    3. Multumesc si eu ca ai incercat-o! Astept feedback-ul! :). Sarbatori fericite si tie! :)

      Ștergere
  44. arata excelent, senzational de apetisanta, crocanta si cred ca cel mai dulce desert, nu cred ca as manca mai mult de un patrat, deliciosssss :D

    RăspundeţiȘtergere
  45. Stiti ce nu vad eu in reteta?Sarea, care mi se pare esentiala;cata ati pus?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am pus deloc sare in aceasta reteta pentru ca nu este nevoie. Foile de placinta probabil au o cantitate foarte mica de sare, nu stiu sa spun sigur. In rest, chiar nu este nevoie de sare la baclava!

      Ștergere
  46. vai vai ... cum arata !!! Mi-a lasat gura apa ... Excelent de frumoase .. Nu vreau sa imi imaginez acum cat de bune ar fi ... Dar , curand o sa incerc si eu reteta ta . Minunate sunt !!! Felicitari

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Neaparat sa incerci aceasta reteta! Sa stii ca nu este grea deloc! Mai ales ca foile sunt deja preparate :). Sa-mi spui cum ti-a iesit :). Mult succes si pofta buna!

      Ștergere
  47. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundeţiȘtergere
  48. Buna seara! Ce dimensiuni are tava pe care ati folosit-o? Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere

Trimite-mi comentariu aici.