Faceți căutări pe acest blog

luni, 11 aprilie 2011

Despre condimentele chinezesti-sosul de soia



Ar fi trebuit sa incep cu aceasta postare mai demult, insa nu m-am gandit ca o mica discutie pe tema sosurilor si uleiurilor chinezesti poate fi atat de importanta. Asa ca astazi m-am decis sa va spun cateva lucruri despre sosurile pe care le folosesc eu la mancarurile chinezesti, importanta lor si pe unde le-am gasit. Intr-o postare ulterioara vor urma celelalte ingrediente chinezesti, precum si mai multe vorbe despre taitei, si legumele specifice mancarurilor chinezesti.
Incep cu cel mai important sos 

Sosul de soia 


este absolut necesar si nelipsit din  bucataria chinezeasca. Este un sos obtinut din boabe de soia fermentate, pregatit apoi cu apa si sare. De aceea gustul sau este usor sarat, uneori prea sarat incat nu mai este nevoie sa adaugam sare la mancarea noastra. Boabele de soia se lasa la fermentat dupa care sunt presate in prese speciale. Din ele se obtine un lichid care se pastreaza si o materie densa care va constitui hrana furajera pentru animale. Lichidul pastrat se amesteca cu apa si sare (uneori si cu alte cereale), se prepara in vase speciale si se obtine sosul de soia. Sosul de soia este cunoscut sub doua denumiri: sos de soia light si sos de soia dark


Sosul de soia light este un sos lichid ca o apa, brun deschis, cu gust sarat obtinut din prima presare a boabelor de soia. Da o usoara culoare mancarii si gust placut. Se foloseste la orice mancare pe baza de legume sau carne, la orez si la taitei.


Se gaseste la orice supermarket, in sticle mai mici de 250-300 ml, sau in sticle mai mari de 1 l, gasit in general in magazinele chinezesti, Dragonul Rosu sau Ki-Life. Gustul, in general este cam acelasi peste tot, insa concentratia de sare poate diferi, astfel ca va sfatuiesc, ca inainte de a-l adauga la mancare sa il gustati pentru a va da seama cat de multa/putina sare sa puneti in mancare. 
 
Sosul de soia dark (foto stanga)



este un sos "imbatranit" nu atat de sarat precum sosul light, cu o consistenta mai groasa, usor vascoasa, asemanatoare cu cea a uleiului. Necesita un proces mai indelungat de preparare prin dubla fermentare, are un gust mai pronuntat decat cel light si o culoare mult mai densa datorita melasei adaugate in procesul de pregatire, intocmai pentru a-l deosebi de sosul light.



Am pus pe o farfurie cate o picatura din fiecare pentru a observa mai bine diferenta intre ele. Sunt sosuri diferite si nu se inlocuiesc in mancare unul cu celalalt. Sosul dark folosit in locul celui light va colora mult prea mult mancarea, dandu-i un aspect intunecat si neplacut ochiului. In plus, mancarea va capata un gust usor amarui. Daca totusi se intampla sa nu aveti in casa decat sos dark si deloc sos light, il puteti dilua usor cu apa pana la consistenta dorita, dar gustul mancarii nu va mai fi acelasi. Ca sa facem o comparatie mai clara, este precum la noi sucul de tomate si pasta de tomate.



Spre deosebire de sosul light, sosul dark se foloseste mai mult in timpul procesului de gatire, atunci cand aroma sa se imprastie datorita caldurii degajate de wok, in timp ce sosul light se poate adauga si la sfarsit. Ambele sosuri sunt accesibile ca pret si se pot gasi in orice supermarket.












18 comentarii:

  1. Foarte interesant, nu stiam atatea detalii. Folosesc sosul de soia destul de putin, imi plac mai mult aromele mediteraneene, dar e bine de stiut :) Multumiri de postare

    RăspundețiȘtergere
  2. Minunat articol!! Eu ma documentasem la inceput cand am vrut sa aflu diferenta exacta dintre light si dark,cu toate ca o banuiam. Insa nu toti stiu care si cum se pune,si ca nu se pot inlocui. Great job! Mi-ar placea sa continui seria. :)Pupicei scumpica mea !:*:*:*

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihaela, si mie imi plac aromele mediteraneene, dar cele chinezesti mi-au ramas la suflet...Te mai astept pe la mine :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Lavinia, the show will go on! Vor mai urma si alte postari despre condimente. Asta e sigur.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ana dear, saru'mana! Dupa cum spuneam, o sa mai urmeze si alte episoade despre condimente, uleiuri, oteturi si alte cate mai sunt :).Pupi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Informatii foarte utile!
    Omul cat traieste-nvata! - asta numai daca vrea :P

    RăspundețiȘtergere
  7. Iti multumesc pentru informatii. Abia astept episodul doi :)

    RăspundețiȘtergere
  8. ai i nitiat o serie interesanta de articole.bravo ! astept urmarea !

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna,poti sa imi spui si mie de unde pot procura urechi de lemn?

    RăspundețiȘtergere
  10. Care din cele 2 variante de sos s-ar potrivi mai bine pt sushi?
    Multumesc mult! :-)
    Luana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Luana, pentru sushi, in general se folosesc sosurile japoneze. Eu am mancat la restaurantele japoneze si cu sos de soia light. Insa, iti recomand sa cauti sos de soia special pentru sushi.

      Ștergere
  11. cel mai bun site. Ma bucur sa gasesc un Om cu asa daruire. Multumiri

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc si eu tare mult pentru cuvintele frumoase! :)

      Ștergere
  12. Va multumesc. Sunt de-a dreptul fascinata si pentru retete si pentru bunatate. Banuiesc ca stiti atatea dupa ore de studiu si cautari. Si altruista le impartasiti cu noi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Irina, impartasesc toate aceste lucruri pe blogul meu cu mare drag, astfel incat sa redau si altora o bucatica din vasta arta culinara a Chinei. As scrie enorm de multe chestii pe care le-am aflat si le-am incercat, insa uneori timpul nu-mi permite. Multumesc tare mult!

      Ștergere
  13. sosul asta ar trebui sa fie nelipsit din orice bucatarie :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa zic si eu! Am vazut ca acum sosul de soia este folosit in foarte multe preparate care nici macar nu sunt chinezesti! Am gasit retete de burgeri care aveau in compozitie sos de soia! :) Stiu chinezii ce stiu! :)))

      Ștergere

Trimite-mi comentariu aici.