Tarta cu migdale si prune caramelizate




Astept de ceva timp incoace sa postez tarta asta minune sau tarta din vis cum ii mai spun eu. De ce? V-am mai spus eu despre ea, asa pe fuga atunci cand am povestit cateva patanii de la Barbizon Steakhouse, cum ca eu intr-o dimineata am visat ca fac o prajitura cam ceva de genul asta. Ca si atunci, sustin ca probabil cu o seara inainte adormisem cu gandul la un Tarte Tatin, sau ceva de genul asta, de m-am trezit eu dimineata cu o astfel de idee in cap. Si...ideea s-a transformat in realitate! :). Tin sa va spun ca mi-a luat cateva zile pana m-am hotarat cum o numesc ca nu aveam idee, ba chiar am cerut ajutor si pe Facebook , cum sa se numeasca traznaia asta :). Am prestat repede tarta, si cu inima stransa am dat cate o bucatica celorlalti sa guste din ea. Toti au fost foarte incantati, astfel ca am avut curaj sa o prepar si in public, adica la Hotelul Pullman. Si pentru ca in acea postare v-am promis ca o sa faceti cunostinta mai de aproape cu tarta minune (Delia D. ai si tu un merit in treaba asta ca m-ai batut la cap sa o postez :) ), iat-o astazi:


Ne trebuiesc urmatoarele:

pentru blat:
250 g faina
200 g unt
150 g zahar brun
75 g zahar alb
4 oua
1 lingura cacao
250 g migdale
5 g praf copt (1 lingurita cu varf)
1 1/2 lingurite esenta rom
1 praf sare


pentru topping:
1 kg prune rotunde
200 g zahar brun
150 ml suc portocale proaspat stors
2 lingurite unt
2 batoane de scortisoara
3 linguri cognac sau rom de buna calitate
1 lingurita zahar vanilat

mai intai incingeti cuptorul la 175 grade C, puneti migdalele intr-o tava si dati-le la cuptor pana cand se rumenesc usor si capata un miros placut. Scoateti-le din cuptor si lasati-le sa se raceasca complet. 


intr-un robot de bucatarie maruntiti migdalelele, dupa care le varsati intr-un castron peste care adaugati faina, praful de sare, praful de copt si lingura de cacao




intr-un castron incapator amestecati untul la temperatura camerei impreuna cu zaharul brun, zaharul alb si zaharul vanilat


adaugati pe rand ouale, amestecand foarte bine dupa fiecare, dupa care adaugati si esenta de rom


cu ajutorul unui tel sau cu o spatula de silicon incorporati mixul de faina si migdale


 ungeti cu unt o forma de tort cu inel detasabil cu diametrul de 24 cm, tapetati fundul formei cu hartie de copt. Turnati compozitia obtinuta in forma de tort si o dati la cuptorul incins pentru 35 de minute, nu uitati insa sa faceti testul cu scobitoarea :)



scoateti blatul din cuptor, lasati-l 10 minute sa se odihneasca in tava de copt dupa care il transferati pe un gratar de bucatarie pentru a se raci complet. Va trebui sa obtineti un blat nu foarte inalt, sa zicem...cam 2 centimetri inaltime sunt de ajuns :)


pana se raceste nebunia asta de blat, pregatiti un topping care o sa va haituiasca muuult timp de aici incolo, credeti-ma pe cuvant! Imi vine sa ma felicit singura si sa ma pup :) pentru topping-ul asta creat si mai ales pentru sosul ala bestial pe care l-am repetat si dupa aceea numai pentru a-l imprastia peste niste inghetata. Dar...despre asta vorbim alta data :).
Deci:
spalati prunele si taiati-le feliute subtiri, (acum probabil ca unii vor zice ca nu au de unde sa ia prune d-astea rotunde, cu mere nu merge? ba, merge si cu mere, dar topping-ul nu o sa mai fie la fel de aspectuos, insa de gustos, va fi gustos, nu-i bai), dar totusi incercati sa obtineti de pe undeva PRUNE!


 vorba unora "sa arate ca tziglele pe casa" :)


 stoarceti cam doua portocale, 150 ml de suc trebuie sa obtineti


intr-o tigaie mai mare caramelizati zaharul brun, avand grija sa nu-l ardeti


cand caramelul a ajuns de culoarea chihlimbarului (vorba chinezului :) )



adaugati cele doua lingurite de unt, lasati sa se topeasca, dupa care turnati cu grija sa nu va ardeti sucul de portocale


in acest moment caramelul ferbinte va deveni tare si lipicios datorita contactului cu sucul de portocale, amestecati cu o spatula de lemn amestecul din tigaie si usor usor caramelul se va topi si se va transforma intr-un sos delicios


adaugati toate prunele feliate


aruncati peste ele zaharul vanilat si cele 2 batoane de scortisoara si lasati sa fiarba si sa bulbuceasca toate pana ce prunele se vor inmuia putin, operatiunea aceasta dureaza cam 7, maxim 10 minute cu focul mediu spre mic. Adaugati cu grija cognac-ul sau romul, lasati sa se evapore alcoolul


stingeti aragazul si minunati-va de culoarea minunata a topping-ului si inghititi in sec. Va sfatuiesc sincer sa nu incercati sa-l gustati caci s-ar putea sa ramaneti fara el! :)



cat timp topping-ul este fierbinte,  cu ajutorul unei linguri insiropati blatul de migdale racit folosind NUMAI jumatate din sosul format. La o prima vedere, ar putea parea ca este mult sos. Nu, nu este mult sos, turnati sos din plin peste blatul insetat, o sa vedeti ca inghite mult :)


dupa ce ati terminat de insiropat cu jumatate din cantitatea de sos, asezati feliile de prune peste blat, cat de frumos si de artistic puteti, adica...ciufulit cat mai ciufulit pentru un aspect rustic :). Deasupra, colac peste pupaza puneti si cele doua batoane de scortisoara, asa...de decor :). Suferiti cam 2 ore, hai bine, 1 ora cat timp sta tarta la insiropat



apoi luati repede o farfurie, presarati cateva migdale tocate peste ea si asezati suav o felie din tarta minune



 puneti langa felie un glob delicat de inghetata de migdale si nuci caramelizate (nu aveti d-asta? offf bine, o sa va dau eu reteta si pentru asta in curand :) ), sau inghetata de vanilie


 turnati fara mila niste sos ramas in tigaie (v-am zis doar sa nu mancati restul de sos!) :)



 decorati cu o frunzulita de menta, daca mai aveti rabdare :)



 asigurati-va ca totul arata perfect in farfurie



 inarmati-va cu lingurita


hellooooo! Oameni buni! Voi chiar mai stati dupa detalii???? Se topeste inghetata!


Enjoy! Repede ca se topeste! :)



Va va bantui tarta asta! Sa nu ziceti ca nu v-am zis! Acum treceti la feliuta nr. 2! :)